sunnuntai 20. toukokuuta 2018

KOLME JUHLAA YHDESSÄ

Voi sanoa, että jossain mielessä viimeiset viikot Israelissa ovat olleet "yhtä juhlaa", vaikka samalla myös turvallisuustilanne on ollut tavallista kireämpi.

13.5. juhlittiin Jerusalem Päivää Jerusalemin yhdistymisen 51-vuotisjuhlaa. 51 vuotta sitten tänä päivänä IDF joukot saavuttivat Länsimuurin ja yhdistivät Vanhan kaupungin muuhun Jerusalemiin sitten vuoden -48. Juutalaiset pääsivät lähes 20 vuoden jälkeen taas rukoilemaan kaikkein pyhimmälle paikalleen, tuhotun temppelin muurille.
Seuraavana päivänä juhlittiin jälleen Israelin virallista itsenäisyyspäivää ja samalle päivälle osui (tai oli tarkoitukselle suunniteltu) USAn suurlähetystön avajaiset Jerusalemissa. Juhlallisuudet sujuivat ilman suurimpia häiriöitä, vaikka Gazan rajalla kuohui samanaikaisesti.
15.5. pidettiin suuri "Marssi elämälle", johon osallistui n 3000 henkeä. Marssi oli mielenosoitus antisemitismiä vastaan. Kaikki nämä tapaukset vetivät aljon kansaa kaduille ja se vaikutti myös liikennejärjestelyihin. Voi kuitenkin sanoa, että Israelissa osataan todella myös juhlia!

Tänään on vuorossa Shavuot/ Helluntai, oikeastaan kolmen tapahtuman juhlat; Lain antamisen juhla, Ensi Hedelmän juhla ja helluntai päivä, eli Pyhän Hengen vuodattamisen juhla. Shavuotia juhlitaan aina tasan 50 päivää Pääsiäisestä laskien. II Moos 19-20 puhuu tästä. Jeesus oli 40 pävää ylösnousemisensa jälkeen maan päällä ja ilmestyi kymmenille opetuslapsilleen, aterioi heidän kanssaan ja antoi viimeisiä ohjeita. Helatorstaina hän nousi taivaaseen Öljymäeltä, ja viimeisiksi sanoikseen käski opetuslapsia odottamaan Pyhän Hengen voimaa Jerusalemissa, Hän tulisi muutaman päivän kuluttua. Jerusalemin kaupunkiin luultavasti oli jo kokoontumassa paljon kansaa, olihan Shavuot yksi niistä kolmesta juhlasta, jolloin miesten oli noustava ylös Jerusalemiin uhraamaan uhreja Jumalalle. Tämä oli ensi hedelmän juhla, ensimmäinen sadonkorjuu oli alkanut. Sadosta tuotiin parhaimmat Herralle. Samalla juhlittiin Tooran antamista.
Kun Jumala antoi 10 käskyä ja muut säädökset Moosekselle Siinain vuorella, se oli merkittävä tapahtuma. Vaeltelevasta paimentolaiskansasta tuli todellinen valtio, jolla oli perustuslaki ja konstituutio. Heistä tuli Herran "omaisuuskansa" (engl käännös sanoo "erityinen aarre"), pappien kuningaskunta ja pyhä kansa, jos he suostuisivat noudattamaan lakia. Heidän tehtäväänsä kuului olla myös valona koko maailmalle. Tiedämme kaikki Raamatusta, miten hirveällä tavalla Israelin kansa (ja me kaikki ihmiset!) epäonnistui tuossa tehtävässä, vaikka he pyhästi vannoivat tottelevansa Jumalan käskyjä. Ei kestänyt kuin muutama päivä, kun kansa jo kapinoi ja yllytti Aaronia tekemään itselleen kultainen epäjumala, jota he palvoivat. Kun Mooses laskeutui 40 vuorokauden kuluttua vuorelta laintauluineen, kansa jo tanssi kultavasikan ympärillä.
Lain kautta ei kukaan voi tulla vanhurskaaksi. Se vain auttaa näkemään, miten surkeasti me kaikki epäonnistumme. Tarvittiin uusi liitto, sydänten liitto, jossa Jumala lupaa uuden sydämen, johon on laki kirjoitettuna, ja Pyhän Hengen voima toteuttaa tätä lakia. Hes 36 mm sanoo näin:

24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Myös Jer 31:31-34 puhuu samasta asiasta. 

Jeesuksen, Jumalan Kolminaisuuden yhden osa, Ihmisen Pojan piti tulla ja suorittaa yhdellä uhrilla lunastus. Se oli Jumalan suunnitelma jo alusta saakka. Hän saapui osoittamaan esimerkillään, mitä todellinen rakkaus on (kuten myös piispa Herryn ja Meghamin vihkitilaisuudessa niin kauniisti puhui.) Pyhä Henki, Kolminaisuuden kolmas persoona, saapui vielä voimassaan sinetiksi tästä iankaikkisesta lunastuksesta. 
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat saumattomassa yhteistyössä pelastussuunnitelman toteuttamisessa. Tähän yhteyteen ja yhteistyöhön meitäkin kutsutaan, Jeesuksen morsiamina.
Shavuotina luetaan myös synagoogissa Ruutin kirja, jossa on kuuluisa Booaksen ja Ruutin rakkaustarina. Se tapahtuu juuri sadonkorjuun aikana. Syynä voi olla myös se, miten Ruut valitsi Israelin Jumalan Mooabin epäjumalien tilalle ja seurasi anoppiaan Naomia Israeliin. 
Sama morsiamen ja yljän teema on myös Hoosealla. (Hoos 2:14-)Tätä kappaletta luetaan myös ja sitä mietiskellään juuri Shavuotina.

14 Sentähden, katso, minä taivuttelen hänet, kuljetan hänet erämaahan ja viihdyttelen häntä.
15 Minä annan hänelle sieltä alkaen hänen viinimäkensä ynnä Aakorin laakson toivon oveksi, ja hän on oleva siellä kuuliainen niinkuin nuoruutensa päivinä, niinkuin sinä päivänä, jona hän Egyptin maasta läksi.
16 Sinä päivänä, sanoo Herra, sinä puhuttelet minua: 'Minun mieheni', etkä enää puhuttele minua: 'Minun Baalini';
17 ja minä poistan baalien nimet hänen suustansa, eikä niiden nimiä enää mainita.
18 Ja sinä päivänä minä teen heidän hyväksensä liiton metsän eläinten ja taivaan lintujen kanssa ja maan matelevaisten kanssa; ja jousen ja miekan ja sodan minä särjen maasta ja annan heidän asua turvassa.
19 Ja minä kihlaan sinut itselleni ikiajoiksi, kihlaan sinut itselleni vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella,
20 kihlaan sinut itselleni uskollisuudella, ja sinä olet tunteva Herran.
21 Sinä päivänä minä kuulen, sanoo Herra, minä kuulen taivasta, ja se kuulee maata,
22 ja maa kuulee jyviä, viiniä ja öljyä, ja nämä kuulevat Jisreeliä.
23 (2:25) Ja minä kylvän hänet itselleni tähän maahan, minä armahdan Loo-Ruhamaa ja sanon Loo-Ammille: 'Sinä olet minun kansani'; ja hän vastaa: 'Minun Jumalani'."

Avatkoon Jumala tänä juhlapäivänä kansansa silmät ja sydän ymmärtämään näiden sanojen todellinen merkitys! Hesekielin kirjan kappale lupaa myös kansan palautuksen omaan maahansa (jo ennen kuin sitä oli hajoitettukaan!) Vuonna -48 kun Israel itsenäistyi, täällä asui alle 10% kaikista maailman juutalaisista (806 000). Nyt heitä on 8,8 miljoonaa, eli n 50% kaikista juutalaisista maailmassa. Takaisinpaluu on todellisuutta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti