keskiviikko 16. marraskuuta 2016

ISRAEL - JUMALAN NIMEN ASUINSIJA


Viime viikkoina maailmalla on käytyy kovaa taistelua koko Israelin maan ja erityisesti sen pääkaupungin Jerusalemin statuksesta. Kuohunta alkoi oikeastaan jo viime keväänä, kun UNESCO, YK:n koulutus-, kultturi- ja tiedeorganisaatio, teki yllättävän esityksen, jonka mukaan jotkin tärkeät Israelin kaupungit, kuten Hebron ja Beetlehem eivät ole koskaan kuuluneet Israelille vaan ovat palestiinalaisten omaisuutta. (Missä Aabraham sitten asui ja mihin hautasi Saaran, jossei Hebroniin? Ja missä kaupungissa Jeesus syntyikään, jossei Beetlehemissä?)

Sama julkilausima esitti, että myöskään Temppelivuorella ei ole juutalaisia juuria, ts sillä ei ole mitään merkitystä juutalaisessa historiassa tai uskonnossa, että se on aina ollut muslimien pyhä kaupunki ja että Jerusalemin kaupunki kokonaisuudessaan pitäisi julistaa puolueettomaksi kolmen uskonnon yhteiseksi kaupungiksi.
Noin vain yhdellä paperilla tehdään tyhjäksi yli 4000 vuotta historiaa??
Mainittakoon, että Koraani ei mainitse Jerusalemia tai sen Temppelivuorta kertaakaan, ja se lisäksi esittää, että Allah antoi  Israelin maan juutalaisille ikuisiksi ajoiksi. (4. Suura:54)
Raamattu sen sijaan puhuu Jerusalemista yli tuhat kertaa.
Seuraavassa muutamia Raamatun jakeita siitä, kenelle Israelin maa ja Jerusalem oikeasti kuuluvat.
1 Moos 17:8
 "...ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kaananin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."
Neh 1:8-9
Muista sana, jonka sinä annoit palvelijallesi Moosekselle, sanoen: 'Jos te tulette uskottomiksi, niin minä hajotan teidät kansojen sekaan;
mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.
2 Aikakirja 33:7
 Ja teettämänsä veistetyn kuvapatsaan hän asetti Jumalan temppeliin, josta Jumala oli sanonut Daavidille ja hänen pojallensa Salomolle: "Tähän temppeliin ja Jerusalemiin, jonka minä olen valinnut kaikista Israelin sukukunnista, minä asetan nimeni ikiajoiksi."
1 Kun 11:36
36 ja hänen pojallensa minä annan yhden sukukunnan, että minun palvelijallani Daavidilla aina olisi lamppu palamassa minun edessäni Jerusalemissa, siinä kaupungissa, jonka minä olen itselleni valinnut, asettaakseni nimeni siihen.

 Jumalan maa ja Jumalan kansa, joihin Jumala itse on sitonut nimensä ja kunniansa. 

 Hes 35:8-12
Mutta te, Israelin vuoret, teette lehvänne ja kannatte hedelmänne minun kansalleni Israelille, sillä he ovat aivan lähellä, ovat tulossa.
Sillä katso, minä tulen teidän tykönne ja käännyn teidän puoleenne, ja teidät viljellään ja teihin kylvetään.
10 Ja minä lisään teille ihmisiä runsaasti - kaiken Israelin heimon kokonansa - ja kaupungit asutetaan ja rauniot rakennetaan.
11 Ja minä lisään teille ihmisiä ja karjaa runsaasti, ja ne lisääntyvät ja ovat hedelmälliset. Minä teen teidät asutuiksi, niinkuin olitte muinaisina päivinänne, ja teen hyvää vielä enemmän kuin alkuaikoinanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.
12 Minä annan teidän kukkuloillanne kulkea ihmisten, kansani Israelin; ja he ottavat sinut omaksensa, ja sinä tulet heille perintöosaksi, ja sinä et enää tästälähin riistä heidän lapsiansa.
Hes 35:24-28
 24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
28 Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.
Apostolien tekojen  1:ssä luvulla, jakeessa 6-8 opetuslapset kysyvät ylösnousseelta Jeesukselta heitä mietityttäneen tärkeän kysymyksen:
Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
Hehän olivat odottaneet aivan konkreettista valtakuntaa, jonka kuningas tulisi olemaan Jeesus. Jeesus ei kuitenkaan tyrmännyt heidän kysymystään epärelevanttina, vaan vastasi, että se tulisi tapahtumaan, mutta vain Isä yksin tietää, milloin se aika on. Sillä välin opetuslasten piti pysytellä työn touhussa ja viedä evankeliumia eteenpäin.
Eli Jumalan valtakunta on tulossa ihan tänne maan päälle, ja luulen tietäväni, mikä on sen pääkaupungin maantieteellinen sijainti! Kaupunki, jonka viereiselle mäelle Jeesuksen jalat kerran laskeutuvat, ja jonka nyt umpeen muuratusta portista, Kultaisesta portista hän saapuu omaan kaupunkiinsa, ja sen Temppelivuorelle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti