sunnuntai 27. marraskuuta 2016

OKSASTETTUJA 1


Tällä viikolla pääsin jälleen Suomesta tulleen ystävän mukana turistikierrokselle Puutarhahaudalle ja Öljymäelle. Tapasimme oppaan kanssa Postin edessä aamulla. Minulla oli taas sarjassa "julkisen liikenteen takkuilua"- kokemus. Lähdin normaaliin tapaan kotoa bussilla ajatuksena vaihtaa raitiovaunuun, jolla pääsisin lähimmäksi Pääpostia. Raitiovaunupysäkillä olikin tiedotus: "Raitiovaunut eivät kulje häiriön vuoksi." Palasin takaisin bussipysäkille ja hyppäsin bussiin uudestaan. Olin ajanut sillä n kolme pysäkkiä suuressa ruuhkassa, kun huomasin, että raitiovaunut olivatkin alkaneet kulkemaan. Huokasin helpotuksesta, sillä olin jo luullut myöhästyväni! Mutta raitiovaunu pysähtyikin kaksi pysäkkiä ennen Postia ja kovaäänisistä kuului tiedotus: "Vaunu jää tähän!" Ei muuta kuin ulos vaunusta ja kovaa vauhtia mäkeä ylös tapaamispaikalle! Siellä oppaamme ja ystäväni istuivat rennosti kahvilassa aamupalalla, johon seuraan minäkin liityin vähän puuskuttaen.
Öljypuu on ehkä yleisin puu Lähi-Idässä ja hyvin hyödyllinen monella tapaa: siitä sen hedelmistä, oliiveista, tuotetaan tietysti kallisarvoista öljyä ruuaksi ja lamppuihin mm ja sen rungosta saa koriste-esineitä ja muita puisia tarvikkeita. Öljypuu on myös Israelin symboli Raamatussa. Se kuvastaa sitä siunausta, mitä puu antaa, ja myös pitkäikäisyyttä ja sitkeyttä. Getsemanesta löytyvät vanhat öljypuut ovat useita satoja vuosia vanhoja. Ne ovat kestäneet läpi sotien, piiritysten ja tuhopolttojen. Sanotaan, että öljypuuta on melkein mahdotonta tuhota. Vaikka polttaisit sen, juurista jää aina jotain jäljelle ja uudet oksat alkavat kasvamaan vaikka suoraan maasta, jos runkoa ei enää ole.
Samoin on juutalaisen kansan laita. Sekin on säilynyt hengissä läpi satojen vuosien sodat, vainot, hävitykset ja pakkosiirrot. Vaikka olisi näyttänyt siltä, että lähes koko juutalaisväestö olisi saatu tuhottua mm II Maailmansodan aikana, se on aina noussut uudestaan, ja nyt juurtunut omaan maahansa. Jumala on varmistanut, että aina on jäänyt jäännös! Jumalan liitot Israelin kansan kanssa pitävät.
Tiesitkö, että Uusi Liitto, josta mekin pakanoina saamme olla osallisia, annettiin ennen kaikkea juutalaisille?
Jer 31:31-33
"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa, kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani."
Mikä sitten on pakanoiden osuus tässä liitossa?
Paavali kirjoittaa tästä paljonkin erikoisesti Roomalaiskirjeiden luvuissa 9-11. Hänkin vertaa Israelia juuri öljypuuhun.
Room 11:16-18
"Mutta jos uutisleipa on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
Mutta jos muutamat oksat ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
niin älä ylpeile oksien rinnalla, mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannnattaa sinua."

Pakana kristityt juutalaisessa Messiaassa (Kristuksessa) ovat Raamatun mukaan:
1. Kanssaperillisiä (Ei pääperillisiä!)
2. Yhtä ruumista
3. Osallisia lupaukseen Jeshua Hamashian evankeliumin kautta
Efesolaiskirje 3:6
Missään kohdassa ei Raamattu opeta, että pakanoilla olisi suhdetta Israelin Jumalaan niiden liittojen ulkopuolella, jotka hän teki juutalaisen kansan kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti