sunnuntai 27. marraskuuta 2016

OKSASTETTUJA 2

Kuvahaun tulos haulle second temple jerusalem


Toinen mielenkiintoinen uusi asia, joka valaisi Raamatun tapahtumia, kävi ilmi katsellessamme Öljymäeltä Kidronin laakson toiselle puolelle Temppelivuorta, jossa nyt ovat Kalliomoskeija ja Al Aqsa-moskeija, muslimien pyhät rakennukset. Entisen Toisen Temppelin kaaviokuvasta (itse Temppelistä ei ole säilynyt kuin kiviä ja joitakin esiinkaivettuja palasia, joten tarkkaa kuvaa, miltä Temppeli on näyttänyt ei ole. Muslimit estävät säännönmukaisesti arkeologiset kaivaukset Temppelivuorella ja löytyneet palaset ovat olleet kiviröykkiöissä, jotka on kuljetettu pois heidän rakentamisensa tieltä.) näkyy selvästi, miten temppelialue oli jaettu eri osiin, joiden välissä oli muuri.Oli alue, jolle naiset saivan astua, ns naistenpiha ja myös pakanoiden piha. Itse temppeliin saivat astua vain papit ja kaikkeinpyhimpään vain ylipappi kerran vuodessa, Jom Kippurina, suurena sovituspäivänä rukoilemaan ja uhraamaan Herralle.
Paavali sai kerran aikaan mellakan, tullessaan temppeliin rukoilemaan juhlien aikana ja tuodessaan mukanaan ystävän. Vähä-Aasiasta juhlille osallistumaan tulleet juutalaiset luulivat, että hän oli tuonut pakanan yli muurin vain juutalaisille tarkoitetulle alueella. Roomalaiset sotilaat ottivat Paavalin kiinni ja vangitsivat hänet. Tästä alkoi Paavalin pitkä vankeusaika, joka viimein johti hänet Roomaan ja marttyyrikuolemaan. Tästä kirjoittaa Aptostolien teot luku 21:27- .
Jeesus muutti temppelipalvelusta ja näytti, mikä on Jumalan sydämen mukaista palvelua.
Ef 2:14: "Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden." Tästä muurista pakanoiden ja juutalaisten välillä Paavali puhuu.
Jeesus myös uhrikuolemallaan avasi tien Kaikkeinpyhimpään jokaiselle, joka uskoo häneen, Jumalan salattuun läheisyyteen ja läsnäoloon, uhraamaan, ei veriuhreja, vaan kiitosuhreja.
Hepr. 10:19-23:
"Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkein pyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa kautta,
ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;"

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti