torstai 31. joulukuuta 2015

SHANA TOVA VE METUKA BE SHALOM! / HAVE A GOOD, SWEET AND SAFE YEAR!

Vuodenvaihde on elämässämme usein tilinteon aikaa. Arvioimme mennyttä vuotta ja sen tapahtumia, teemme lupauksia ja suunnitelmia tulevalle vuodelle. Olen kiitollinen monesta tapahtumasta elämässäni kuluneena vuonna.  Psalmissa 65 sanotaan,  "Hän kaunistaa vuoden hyvyydellään." Odotetaan tulevaisuudessakin hänen ihmeellisiä vastauksia elämämme kysymyksiin., hän on luvannut niitä!


Muutamia faktoja Israelista
 Israel on Lähi-Idän alueen ainoa demokraattinen valtio. Se tarkoittaa poliittisen valinnan vapauden lisäksi myös uskonnon ja sanan vapautta. Pääministeri Benjamin Netanjahu toivotti joulun ajan puheessaan hyvää joulua kaikille kristityille ja vakuutti, että Israelissa vallitsee täysi uskonnon vapaus. Eri uskontojen jäsenet voivat harjoittaa omaa uskontoaan vapaasti. Olit sitten hindu tai muslimi, Bahai-liikkeen edustaja tai ateisti, kristitty tai New Agen kannattaja, voit vapaasti valita uskonnon harjoittamisen muodon. Kaikissa Israelia ympäröivissä maissa vainotaan muiden uskontojen edustajia, eivätkä vainoojat ole edes ISiksen kannatajia. Islam-uskontoon kuuluu suvaitsemattomuus toisia uskontoja kohtaan ja heitä on alusta alkaen käännytetty väkisin. Tälläkin hetkellä esim Iranissa viruu vankiloissa satoja kristittyjä uskonsa tähden. Maailmasssa kuolee vuosittain uskonsa tähden yli 100 000 kristittyä, näistä valtaosa islamilaisissa maissa. Beetlehemistä 80% sen arabikristityistä on muuttanut muualle - ei Israelin "miehityksen" takia vaan muslimien vainon.
Poliittisen vapauden, vapaiden vaalien lisäksi Israel on avoin valtio muullakin tavalla. Lehdistön sananvapaus tarkoittaa sitä, että valtion erilaisia niin positiivisia kuin negatiivisiakin ilmiöitä ja tapahtumia pohditaan julkisesti mitä suorasukaisimmilla tavoilla.
 Israel on äärimmäisyyksien maa. Sillä on pyhät kasvonsa, onhan se juutalaisuuden ja kristinuskon maaperä, tapahtumapaikka monille historian kulkua muuttaneille tapahtumille ja meidän Vapahtajamme kotimaa, maa, jossa hän eli ja vaikutti. Mutta sillä on myös toiset kasvot, itsekkyyden ja pahuuden muovaamat. Seuraavat uutiset ovat tarkoitetut konkreettisiksi rukousaiheiksi. Rukoillaan Israelille vanhurskasta hallitusta

Jeesus uutisotsikoissa: Israel today- julkaisun sivuilla oli artikkeli ("Jesus is making headlines in Israel") uudesta ohjelmasta, jonka mukaan Israelin toiseksi suurin nettiportaali julkaisee 24-kerran haastattelusarjan messiaanisista juutalaisista. Haastateltavina on pastoreita ja maallikkoja. Sarja on hepreankielinen. Kysymyksinä on esimerkiksi - Keitä oikein ovat messiaaniset juutalaiset?  - Mitä eroa on messiaanisella juutalaisuudella ja kristinuskolla?  - Talmudin tarinat eivät mainitse Jeesusta, miksi?  - Miksi hepreankielistä Uutta Testamenttia ei myydä kirjakaupoissa? - Jesaja 53 -  Uutisen mukaan 95% israelilaisista käyttää internettiä kaiken päivää, joten ohjelma tulee saavuttamaan monia. Jo ensimmäisen haastattelun jälkeen palaute on ollut valtavaa! Ohjelmassa haastateltavat pyytävät esirukousta tämän projektin puolesta.
 Lehdistön puheenaiheina olivat pitkään Gazan taistelujen jälkeen IDF-joukkojen mahdollliset ylilyönnit ja omatkin saivat rangaistuksia vääristä toimista. Nyt puhuttaa myös ääriuskonnollisten nuorten väkivalta. Erästä ryhmää epäillään viime kesänä Länsirannalla tapahtuneesta tuhopoltosta, jossa kuoli kolme-henkinen arabiperhe. Epäiltyjä on pidätetty ja muita syyllisiä etsitään. Monet valtion johtajat ja rabit ovat tuominneet iskut ja vaativat kovia rangaistuksia. Väkivaltaan ja anarkiaan turvautuvat eivät heidän mukaansa edusta todellista juutalaisuutta, joka kunnioittaa yksilöä, jolle jokainen elämä on arvokas.


Viime viikolla lehtien etusivut uutisoivat suurin otsikoin sisäministerin seksiskandaaleista. Kymmenen työtoveria syytti häntä seksuaalisesta häirinnästä sillä seurauksella, että hän erosi tehtävistään. Nyt samalle paikalle on pyrkimässä Likud-puolueen jäsen, joka on julkihomoseksuaali. Samaan aikaan entinen presidentti istuu vankilatuomiota - hänkin seksuaalisen häirinnän ja raiskauksen takia. Tällä viikolla pääuutisena on ollut edellisen pääministerin miljoonaluokan lahjukset ja 18kk vankeustuomio niistä. Valtakoneiston korruptiota yritetään paljastaa.
Suurta huomiota herätti myös uskonnollisten ultraortodoksien piirissä valoon tullut huumeiden ja varastettujen autojen kauppa. Pidätettyinä on yli 60 henkilöä. Rikolliset paljastuivat kun salaisen poliisin jäsen soluttautui heidän yhteisöönsä kahdeksi vuodeksi ja paljasti ringin.

USA antoi viime viikolla varoituksen kansalaisilleen Israelin epävakaan turvallisuustilanteen takia, kehoittaen välttämään mm julkisia paikkoja ja liikennevälineitä, bussipysäkkejä, Jerusalemin vanhaa kaupunkia. Toisaalla hollywoodilainen  julkaisu mainosti Tel Avivia "Seksinoston luvattuna maana maailmassa ja sateenkaarikansan paratiisina" ja näin houkutteli turisteja sinne.  Yksi maan suurimmista kaupungeista niittää epämääräistä mainetta nykyajan Sodomana ja Gomorrana.

Yllämainittujen asioiden lisäksi muita vakavia esirukousaiheita Israelissa ovat aborttitilastot, jotka eivät osoita laskua (n 20 000 virallista aborttia vuodessa + ainakin saman verran laittomia abortteja, vrt Suomessa n 7000 aborttia/v) Aborttti on sallittu Israelissa 9kk:lle saakka, jos kriteerit sen myöntämiselle riittävät. Kriteerinä voi olla äidin stressi, masennus tai taloudelliset syyt. Israelissa kunnioitetaan kaikkea muuta elämää paitsi syntymättömän lapsen.
Eräässä artikkelissä kirjoitettiin, miten monet avioparit hakevat eroa taloudellisten syiden takia: he saavat paremmat tuet valtiolta kun eivät ole virallisesti naimisissa.  Toisaalta esim yksinhuoltajaäidin kuukausittainen tuki on vain 600$/kk, josta yli puolet menee vuokraan.
Uusia maahanmuuttajia vuonna 2015 on n 30 000 (suurin osa Ukrainasta ja Ranskasta). USAsta muutti maahan 3000 henkeä. Edellisenä vuonna 2014 vastaava luku oli 25 000. 

Aamurukoushetkissämme olemme lukeneet Jumalan sanan ihmeellisistä lupauksista niin Israelin kansalle kuin meillekin, esim Jes 43:1-6:
"Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka sinut loi, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.
Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota: jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta.
Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi; minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban.
Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja tyttäreni hamasta maan äärestä - kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini, ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt."

Siksi minäkin, Herran uskollisuuteen luottaen, haluan toivottaa meille kaikille HYVÄÄ, MAKEATA JA TURVALLISTA UUTTA VUOTTA 2016, vuotta, joka on täynnä Herran hyvyyttä! 










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti